2024. november 28. csütörtök

A szurkolói kártyáról…

Szerző: Simon Sándor Bejegyzés ideje: 2010. február 7.

… egy kicsit másképp, ahogy ezeken az oldalakon szoktuk.

Azaz nem elsősorban a napi aktualitással, annak hatásaival foglalkozva, hanem a múltat is vizsgálva.

1911. február 12., nevezetes dátum az FTC történelmében. Nyilván sokan azt is tudják, miért? Ekkor avatták hivatalosan az Üllői úti stadiont, ahová bizony ezrével tódultak az emberek, hogy szurkolhassanak kedvenc csapatuknak. Gyakran bizonyult kicsinek a lelátó, ezért azt a későbbiekben jócskán bővítették.

Kutatva a stadion történetét, érdekes képre akadtunk. Egy arcképes belépőjegyre, amely az 1911-es évre érvényes. Íme:

Több, mint érdekes! Egyértelműen számozott (290-es) igazolványszerű megjelenés Steiner Hugó részére, aki ezen jegy birtokában jogosult a tribün és a lépcsős terasz használatára (a neje társaságában), a páholyok és a számozott ülőhelyek kivételével. A jegy (igazolvány) tulajdonosa fényképét és aláírását is adta a kiállításhoz. Ugye, így már lehet egyfajta szurkolói regisztráció ősének tekinteni ezt a jegyet? Amelyre az is rá volt írva, hogy:

„Aki a jeggyel a pályára belép, aláveti magát a Ferencvárosi Versenypálya rendszabályainak.”  És:

„Visszaélés esetén elkoboztatik.”

Láthatjuk, ez a jegy még csak nem is a legelőkelőbb helyekre szólt, mégsem volt anonim.

Befejezésül még egy kuriózum a jegyről. Az elnöki aláíró nem volt más, mint Dr. Springer Ferenc, az alapító elnök, akinek aláírása látható a jegyen.

Simon Sándor
(Kép forrása: Nagy Béla: Fradi – huszonhétszer! (2001)

A végére ugorhat és hozzászólhat.

16 hozzászólás

  1. Slózi írta:

    Megy a kábítás ezerrel, ez egy tisztelet jegy, bérlet és a név kivételével egy adat sincs rajta, mint ma egy újságíró igazolvány.
    Nem kéne ennyire a Berkin csüngeni, T. Berki Baráti Kör.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 7. 17:49

  2. tibu1 írta:

    Kedves Slózi!

    Bemásolom neked, mert úgy látszik a cikk olvasása közben ez elkerülte a figyelmedet.

    „Egyértelműen számozott (290-es) igazolványszerű megjelenés Steiner Hugó részére, aki ezen jegy birtokában jogosult a tribün és a lépcsős terasz használatára (a neje társaságában), a páholyok és a számozott ülőhelyek kivételével. A jegy (igazolvány) tulajdonosa fényképét és aláírását is adta a kiállításhoz. Ugye, így már lehet egyfajta szurkolói regisztráció ősének tekinteni ezt a jegyet?

    Itt pontosan az van leírva, amit Te is megfogalmaztál. Nem is állította senki például azt, hogy ez egy szurkolói kártya, csak utalva lett rá, hogy ezt az elődjének (ősének) tekintjük. Mikor valamit, valaminek az elődjének (ősének) tekintünk, akkor általában – persze nem minden esetben – az utód az egy továbbfejlesztett változat.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 7. 18:08

  3. Slózi írta:

    tibu1

    Mivel ez nem jegy, hanem egy névre szóló, át nem ruházható éves belépő volt ezért kellett fénykép hozzá. Az aláírás lényegtelen, nem állt grafológus a kapuknál. Ennek semmi köze a mostani szemétséghez, hogy lealázzuk a közönséget mindenféle ötödosztályú jött-menttel, aztán ha ugatsz a lelátón emiatt, majd kitiltunk.
    A mostani szurkolói kártya egyfajta hűségnyilatkozat a Berkiék mellett, a valódi Fradi ellen. Egy provokáció.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 7. 18:30

  4. tibu1 írta:

    Slózi!

    Tiszteletben tartom a véleményedet, ellenben az enyém nem egyezik vele. Ettől persze mindketten Fradisták vagyunk és ezen nem változtat a véleménykülönbségünk.
    Én kiváltottam a szurkolói kártyát, de nem azért, mert hűség esküt tettem bárki mellett, én a Fradihoz vagyok hűséges. Látni akarom szeretett csapatom mérkőzéseit és ennyi. Az ötöd osztályú „jött-ment” pedig ha zöld-fehér mezt húz magára, akkor én szurkolok neki, mert ebben az esetben ő képviseli a Ferencvárost. Nem mondom, hogy egy gyenge Fradinak öröm a mérkőzéseire járni, de én úgy gondolom, nem csak akkor szeretem a Ferencvárost, ha végig gázol az NB1-en, hanem akkor is amikor a támogatásomra van szüksége. Nem ítélem el azokat az embereket akik másképpen gondolkodnak, mindenkinek önmaga döntéséről kell számot adnia, a saját lelkiismeretének. Én úgy tartom helyesnek, ha nem hagyom cserben a csapatomat, hanem kitartok mellette. Ezen viszont nem szeretnék vitázni, én így tartom helyesnek.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 7. 18:55

  5. Franto írta:

    Az utolsó szezon a Szentélyben! Mikor először beléptem sírni tudtam volna és ez a varázs mára sem múlt el. ha egyetlen meccsre sem jutnék le akkor is magaménak akarok tudni egy széket, egy bérletet!

    és egy kérdés a szurkolói kártyát nem kiváltókhoz: A fenntartott két „kártyamentes” szektorral mi a baj? ha már akkora problémát jelent megadni a lakcímedet és a nevedet…

    Hozzászólás ideje: 2010. február 7. 19:33

  6. Slózi írta:

    tibu1 !

    Ez így van, egyetértek, mindannyian Fradisták vagyunk még akkor is ha homlokegyenest másképp látunk valamit. Itt az a probléma, hogy egy Szász, egy Berki egy Gerstl mondja meg 2010-ben, hogy ki mehet és milyen feltételekkel be az Üllői útra. És ha nem csak írogatjuk ezt a 3E-t orrba-szájba, akkor el kéne gondolkodni azon is, hogy bizony ezek az emberek ne szabhassanak feltételt mondjuk azoknak, akik 40 évvel ezelőtt például aktívan részt vettek a stadion javára induló gyűjtésben, jelentkeztek társadalmi munkára. Fel kéne tennie a Baráti Körnek feléjük a kérdést, hogy kik is ők valójában és milyen célból küldték őket ide.

    Mert ugye hallani olyan hangokat, hogy a DVTK elleni botrányt a Berki rendelte meg, hogy igaz, nem igaz nem tudjuk, de, hogy ez a balhé a klubvezetés érdekét szolgálta az vitathatatlan. És arra sincs magyarázat, hogy a balhé alatt a balhézóknál sokkal nagyobb számban ott lévő rendőrség se megakadályozni, se elfogni nem tudott a helyszínen senkit.

    Kritikusabb hangot várna el az ember a Baráti Körtől, ha valóban a Fradi érdekeit nézi.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 07:43

  7. Slózi írta:

    Franto!

    Csak az a baj, hogy sértő és méltatlan, hogy az előbb nevezett valakik mondják meg neked, hogy hova ülhetsz, vagy milyen feltételekkel mehetsz be oda, ahol te mindig is otthon voltál. Milyen feltételekkel mehetsz haza.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 07:46

  8. bockor írta:

    A szurkolói kártyával szemben nekem is vannak aggályaim.
    1. Országos szinten kéne bevezetni és mindenhol ugyanabban az időben.(milyen jogon jöhet be vendégszurkoló a stadionba kártya nélkül, miközben Fradisták kint maradnak)
    2. Ki dönti el milyen vétségért jár az ideiglenes és a végleges kitiltás? Mi a garancia arra, hogy tisztességes elbírálásban részesül minden szurkoló? Ennek semmiféle jogi szabályozása nincsen.
    Ez egy rosszul előkészített döntés. Próbaidővel vezetném be és csak akkor véglegesíteném, mikor országosan kötelező lesz, a megfelelő szabályozásokkal. Berkinek meg távoznia kell! Egyszerűen azért, mert alkalmatlan a feladatra.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 11:22

  9. tibu1 írta:

    Szia Bockor!

    Egyetértek veled abban, hogy országosan kéne bevezetni a szurkolói kártyát, mindenkinek azonos időben. Viszont most a klub vezetése kényszerhelyzetben van, a rendőrség csak minket kényszerít erre, mást nem. Az, hogy a vendégszurkoló bejöhet regisztrálás nélkül, az nekem sem tetszik. Ellenben az nem igaz, hogy a mi szurkolóink kint maradnak, mert aki akar az bejöhet kártya nélkül is a kijelölt szektorba. Valóban igazságtalan, hogy csak tőlünk követelik meg a szurkolói kártyát, de ez ellen szerintem nem az a megoldás, hogy távol maradok a mérkőzésektől.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 11:56

  10. VASTAG írta:

    Ne kötekedni akarok csak hozzászólni szeretnék!
    Nem a rendőrség kényszerít minket, hanem a saját klubvezetésünk!
    A rendőrségnek semmi köze ehhez az egészet a tisztelt Berki ZSIDÓ Krisztián találta ki mert el akarja tüntetni a szurkolokat a pályárol…
    pontosabban a hooligánokat…. a 16-ost, a 2-est és az UG-t!
    Bár lehet hogy a K-t és az L-t is bezáratja …. de akkor nem lenne szurkolás!!!
    Mert mi SOSE HALUNK MEG!

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 14:07

  11. tibu1 írta:

    Kedves VASTAG!

    Örülök, hogy szándékod nem a kötekedés, csupán a hozzászólás. Az oldalunk azonban egy szellemiséget képviselt eddig és ez után is szeretnénk ezt megőrizni. Itt nincs és nem is lesz megengedett a szitkozódás és ebből fakadóan a zsidózás sem. A véleményét mindenki leírhatja, de csak és kifejezetten abban a szellemiségben, amit a Fradi és múltja megkövetel! A továbbiakban minden kommentet, amiben szitkozódás lesz, törlök.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 14:33

  12. minekis írta:

    Szerintem az alapvető eltérés és gond térben (más ország) és időben a rendőrség megítélhetősége. A mai magyar rendőrség politikai rendőrségnek tekinthető (ÁVO), sok köze nincs a rendfenntartáshoz. Ez az igazi gond.
    A zrt. simán átadja az adatbázisát nekik. Én meg önként jelentkeztem egy politikailag megbízhatatlan, garázda egyének csoportjába.

    Ez egyszerűen elvi kérdés. A szívem szakad meg, hogy nem lehetek kint a stadionban, de az ember legalább a saját elveihez legyen hű.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 19:14

  13. Slózi írta:

    tibu1!

    Ha nem szabad ezen az oldalon zsidónak nevezni valakit, akkor erről a Springer urat is tájékoztasd légyszíves.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 19:59

  14. Slózi írta:

    Minekis!

    Nem leszel egyedül. Aki fradista kint marad.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 20:00

  15. tibu1 írta:

    Kedves Slózi!

    Szerintem Te is tudod, hogy mi a különbség, ha valaki le van zsidózva, meg a között, ha a származása van megemlítve.

    Hozzászólás ideje: 2010. február 8. 20:04

  16. helios írta:

    Szomorú olvasni olyan hozzászólásokat,amelyek nem a rend biztosítását szolgálják a pályán,hanem a rendbontók érdekeit támogatják. Meg kellene vágre érteni ,hogy mi segíti a Fradi érdekeit és mi okoz anyagi,erkölcsi kárt.Aki szereti a csapatot, az rendet akar,ezt jó volna mindenkinek tudomásul venni.
    HAJRÁ FRADI!

    Hozzászólás ideje: 2010. február 11. 14:18

HOZZÁSZÓLÁS