2024. november 21. csütörtök

Mennyit ér a Fradi?

Szerző: Simon Sándor Bejegyzés ideje: 2010. december 14.

A kérdés manapság nagyon aktuális. Jóideje publikus, hogy a Labdarúgó Zrt. tulajdonosa vevőt vagy legalábbis befektetőtársat keres. Az általa kért árat sokan sokallják. Sokallják, mert szerintük a Fradinak csak múltja van, nincs jelene, kétséges a jövője.

Tény, egy futballklub értékét nem elsősorban a múltja, a tradíciói határozzák meg. Sokkal többet nyom a latban, hogy ma és a jövőben mennyit lehet vele keresni. Leegyszerűsítve ezt két fő tényező határozza meg. A csapat szakmai ereje és a klub reklámértéke.

Írásra az késztet, hogy a napokban olvastam, a Fradinak ma már nincs reklámértéke. Hogy ezt miből szűrik le, azt nem tudom. Talán abból, hogy alig néhány ezren fizetnek azért, hogy a helyszínen is élvezzék a mai Fradit? Tény, lehetnének többen, sokkal többen! A reklámértéket azonban nem az a néhány ezer fanatikus jelenti, aki a meccsekre is kijár. Ilyen alapon a magyar futballnak egyáltalán nincs reklámértéke, hisz a nézőszám csökkenése minden klubot azonos arányban érint. Ahol néhány évtizede több tízezren voltak meccseken, mint a Fradi pályán, ott ma vannak néhány ezren, ahol viszont akkor voltak néhány ezren, ott ma csak néhány százan. Vegyük észre, e tekintetben még mindig élenjár a Fradi.

Kevés az ajándéktárgyak értékesítéséből származó bevétel? Lehet. Nem hiszem, hogy azért, mert kevés lenne a potenciális vásárló. E tekintetben máshol kéne a bajok forrását keresni. Illene nagyobb választékot és jóval több ponton kínálni. Szóval, ebből sem szűrnék le messzeható következtetéseket a reklámértékre vonatkozóan.

Sokkal inkább felhívnám a figyelmet egy érdekes ellentmondásra. Miként lehet, hogy a hazai média (úgy az írott, mint az elektronikus formája) a mai napig Isten ajándékának tekinti a Fradit? Mert mi másnak tudnám értékelni azt a tényt, hogy ezek a reklámpiacra oly érzékeny médiumok a Fradit nap mint nap címlapon tartják. Hír az, hogy a tulajdonos újsághirdetésben keres vevőt. Hír az, hogy a szakmai stáb vélhetően megválik a számára nem megfelelő játékosoktól. Hír az, hogy nem épül stadion. Hír az, hogy fejtsük meg, ki az igazi tulajdonos? Hír az, hogy mennyiből gazdálkodik a Fradi? Hír az, hogy miként erősít a Fradi? Hír az, hogy nem x-et, hanem y-t igazolta a Fradi. Hír az, hogy balhé volt már a meccs előtt. Hír az, hogy balhé volt a meccs alatt. Hír az, hogy balhé volt a meccs után. Hír minden, amit a Fradihoz lehet kapcsolni. Miért? Egyszerű a válasz. Mert az emberek, a médiumok fogyasztói erre kíváncsiak, mert ettől fogynak a lapok, ettől lesz nagyobb a nézettség, nagyobb a látogatottság. Mert ennek hatására lehet a médiumoknak nagyobb reklámszerződéseket kötni.

Sokat ér a Fradi! Sokat, csak az a baj, hogy mindig másnak. Miért mindig azoknak, akik kívül vannak a körön, akik belőle élnek? Ők mindig látják azt a bizonyos reklámértéket. Még akkor is, ha éppen az ellenkezőjét írják.

Amíg sokan vagyunk, nagyon sokan, akik kíváncsiak vagyunk a Fradira, addig kimondhatjuk, igenis nagy reklámértéke van a Fradinak. Fő feladatnak tartom, hogy ezt az értéket a Fradi szolgálatába állítsák, oda tudják állítani, hogy hasznot a Fradinak hozzon. Hogy annak hasznából növelni lehessen a szakmai erőt is, ami visszahat a reklámértékre. És máris beindult a motor…

Simon Sándor

A végére ugorhat és hozzászólhat.

HOZZÁSZÓLÁS